Wiskunde-huis
06-20971454

Over Wiskunde-huis

Moniek Sombekke

Hoe is Wiskunde-huis ontstaan?

Na jarenlang lesgeven aan een klas studenten ben ik het individuele contact met de leerlingen gaan missen. De periode voordat ik docent wiskunde werd, heb ik veel bijles gegeven. De ondersteuning die je tijdens deze lessen kan bieden motiveert enorm. Je begeleidt een leerling voor langere tijd en kan daadwerkelijk het niveau van de leerling verbeteren.

Dit heeft mij doen besluiten mijn baan op de HVA op te zeggen en weer bijles te gaan geven. Wiskunde-huis geeft mij de mogelijkheid om op mijn eigen manier onderwijs te verzorgen en de aanpak aan te passen aan de individuele leerling.

Een leuke en vooral inspirerende uitdaging!

Over mijzelf

Na een carriere als piloot in de luchtvaart heb ik in 2009 besloten om te stoppen met vliegen. Als moeder van vier zonen, toen in de leeftijd van 11 tot 18 jaar, werd de behoefte steeds groter om er thuis voor ze te zijn. Daarnaast wilde ik vanuit een liefde voor het vak wiskunde graag beginnen aan een studie.

In 2010 ben ik gestart met mijn bachelor docent wiskunde en tegelijkertijd les gaan geven op de Hogeschool van Amsterdam, bij de studie Aviation. Een unieke combinatie, wiskundeles geven aan luchtvaart enthousiastelingen. In 2014 heb ik de bachelor opleiding afgerond. 

 

Onderwijsvisie

Naast dat wiskunde voor mij de basis van bijna alles is in mijn leven, geniet ik van wiskunde onderwijs vanwege een diepgewortelde behoefte om anderen te helpen. Alle type leerlingen zijn interessant voor me. Het begeleiden van deze jonge mensen, opzoek naar zichzelf, geeft me veel energie.

Als moeder van vier zonen vind ik dat onderwijs meer is dan kennis vergaren en vind ik het logisch dat zaken die spelen in het leven van een leerling, zoals moeite met plannen, onzekerheid over eigen mogelijkheden, vermoeidheid of studiekeuzes maken, aandacht moeten krijgen. Ik begeleid ze daar graag op een positieve manier bij. Leerlingen moeten een veilig gevoel hebben in de les. Als ze structuur nodig hebben, dan geef ik ze dat. Hebben ze meer activiteit in de les nodig, dan richt ik mijn lessen daar op in. Elke leerling vindt het fijn om te horen wat hij of zij goed doet. MIjn feedback zal altijd positief en opbouwend zijn.

Jongens / Meisjes 

Op het moment blijven de resultaten van de jongens achter bij de meisjes. Ik voel me enorm verantwoordelijk om hier verandering in teweeg te brengen. Het beeld dat er algemeen heerst, “ jongens bakken er niets van”, stoort me mateloos. De capaciteiten die jongens op deze leeftijd hebben, worden alleen niet getoetst. Jongens in de jong adolescente leeftijd zijn competitief, durven risico’s te nemen, zijn fysiek tot veel instaat en hebben behoefte aan bevestiging en begrenzing. Tja, waarom kwamen jongens vroeger zo vol zelfvertrouwen en toekomstplannen uit hun diensttijd? Tijdens mijn les zal ik jongens met wiskunde opgaven proberen uit te dagen. 

De vraag naar exact geschoolde meisjes blijft groot. Hoewel de meeste exacte breinen nog steeds bij de jongens voorkomen, zijn meisjes goed in staat om het vak wiskunde te behalen. Meisjes werken veelal nauwkeurig, geordend en besteden veel tijd aan hun huiswerk. Helaas leeft nog steeds het beeld dat jongens beter zijn in wiskunde dan meisjes. Dit veroorzaakt een onzekerheid bij ze als het even niet lukt. Deze meisjes lef en zelfvertrouwen geven is voor mij als beta een missie. 

Wiskunde is soms lastig maar altijd leuk!

Wiskunde-huis steunt stichting Mzamomhle

Stichting Mzamomhle​ kiest voor de allerjongsten en ondersteunt kansrijke, plaatselijke initiatieven op het gebied van kinderopvang, educatie en levensonderhoud in townships in Zuid-Afrika.

Sinds 2009 steun ik sticthing Mzamomhle. Het bijzondere aan het geven aan deze stichting is de kleinschaligheid en dat ik precies weet waar mijn geld naar toe gaat. Om de twee jaar ga ik mee op een, door de stichting georganiseerde bouwreis, om ter plekke te helpen met de bouw van onze projecten. Dit is elke keer weer een indringende ervaring. 'Het geven voorbij', wat Mzamomhle uitdraagt, zegt eigenlijk precies hoe ik deze ervaring beleef. Afgelopen oktober ben ik weer in Kaapstad geweest. De donatie die het Wiskunde-huis opbrengt wordt besteed aan het project Lisa Educare Centre, een kinderdagverblijf in Bloukombos.

Geinteresseerd?  Ga naar:   www.mzamomhlefoundation.nl

>Over Wiskunde-huis